WordPress 4.5 har släppts - detta är nytt!

Publicerat den 12 april, 2016 21:17 av Jonathan. Lagrat i WordPress

WordPress 4.5 nyheterWordPress 4.5 har precis släppts och är, som vanligt, tillgänglig via en enkel uppdatering i WordPress administrationsgränssnitt (wp-admin). Vi har givetvis testat denna nya version av världens största hemsidelösning under en tid och kan rapportera att det fungerar felfritt med våra webbhotellspaket.

WordPress 4.5 är ett resultat av över 4 månaders arbete av hundratals (frivilliga) utvecklare över hela världen. Denna version innehåller flera intressanta nyheter som vi redovisar här nedan.

– Responsiv förhandsgranskning av teman

Den mest märkbara nyheten i WordPress 4.5 är möjligheten att enkelt kunna förhandsgranska ett tema med olika skärmstorlekar via WordPress anpassningssida för teman. För detta har tre nya knappar tillkommit längst ner i temahanteringen, där man enkelt väljer en skärmstorlek (dator, surfplatta och mobiltelefon).

Temahanteringen har överlag snabbats upp, bl a genom att införa möjlighet till selektiv omladdning av vissa element. Det är något som temautvecklare kan dra nytta av för att snabbare visa vad som sker om man t ex ändrar en widget, färger eller andra inställningar.

– Bättre optimerade (och lite snabbare) bilder

När man laddar upp en bild i WordPress så optimeras den, eller minskas ner i storlek, med kvalitetsnivå 90 (ju lägre kvalitet, desto mindre bild). Det är något som skett sedan WordPress version 2.5, som släpptes 2008. Med WordPress 4.5 optimeras dock bilder som laddas upp i WordPress med kvalitetsnivå 82.

Denna förändring är knappt märkbar för vanliga användare, men innebär en genomsnittlig storleksförminskning om 25 % för alla (nya) bilder som laddas upp. Det är en liten detalj som kan göra en stor skillnad på Internet. Om man vill ha en riktigt snabb hemsida så kan vi oavsett rekommendera ytterligare optimering, i enlighet med vår ”Guide till en snabbare WordPress-sida”.

Funktionen för att ladda upp bilder i WordPress har även blivit snabbare, vilket är fördelaktigt för användare med många stora bilder.

– Enklare logotyphantering

Förutsatt att det tema man använder inkluderar stöd för det (vilket innebär två nya rader med kod) så kan man nu hantera logotypen för sin hemsida direkt via WordPress anpassningssida för teman. Bland WordPress egna standardteman har Twenty Fifteen och Twenty Sixteen fått stöd för detta. Teman med stöd för logotyper har vanligtvis en separat sida för det, med denna nya integration blir detta ännu enklare och mer standardiserat.

Logotypen hanteras i temahanteringen under ”Utseende” > ”Anpassa” och ”Webbplatsens identitet”. Om temat ifråga inte har stöd för denna nya funktion så visas dock inget alternativ för logotyp där.

– Logga in med en e-postadress

Att komma ihåg en e-postadress är vanligtvis enklare än att komma ihåg ett användarnamn. Det är därför glädjande att det fr o m WordPress 4.5 är möjligt att logga in med sin e-postadress istället för sitt användarnamn. Att det inte varit möjligt tidigare är lite konstigt, men det är något många har möjliggjort med ett separat tillägg (inklusive undertecknad).

– Förbättringar i redigeraren

Redigeraren för inlägg och sidor har även fått några mindre förbättringar. Om man använder det visuella läget och infogar en länk så får man inte längre upp en blockerande ruta (för inmatning av länkadress). Snabbkoder har även introducerats för formatterad text, som används t ex genom att man inleder och avslutar italic, bold eller code med en accent ”`”.

WordPress 4.5 förbättrad redigerare

– Övrigt

WordPress 4.5 innehåller även ett flertal buggfixar och uppdateringar av programbibliotek (bl a jQuery och Underscore). Det är inga stora ändringar men ändå saker som är viktiga för att fortsatt hålla WordPress så snabbt och säkert som möjligt. WordPress 4.5 är givetvis även översatt till svenska av våra vänner på WordPress Sverige.

Överlag känns WordPress 4.5 som en väldigt stabil ny version av WordPress. Det är inga stora nyheter, utan små förändringar som ändå kan ge en stor effekt (särskilt med den nya bildoptimeringen). Det enda vi saknar är vidareutvecklingen av WordPress REST API från version 4.4. Men det ser vi fram emot att få ta del av här framöver.

Vad tycker du om WordPress 4.5? Är det någon särskild nyhet som du gillar lite extra? Lämna gärna en kommentar här nedan.

Liknande inlägg:

E-postadress, Nyheter, Optimering, Redigerare, Responsivt, WordPress, WordPress 4.5

Våra medarbetare: Tobias Rangbo

Publicerat den 14 mars, 2016 14:14 av Jonathan. Lagrat i Om oss

Nästa man till rakning, i vår serie av medarbetarintervjuer, är vår ständigt lika glada webbhotellschef Tobias Rangbo. FS Data har flera interna avdelningar, baserade på våra tjänster, där webbhotellet är den största av dem alla. Trots det har Tobias – gladeligen – ett finger med i nästan allt som rör vårt webbhotell.

– Hej Tobias, vem är du och vad gör du hos oss?

Jag är webbhotellschef på FS Data, en roll som är både rolig och utvecklande. Min primära uppgift är att säkerställa den dagliga driften av vår webbhotellsavdelning. Det kan innebära allt från att prata med våra kunder i olika ärenden till att planera och utveckla våra webbhotellstjänster. Min mest tillfredställande arbetsuppgift är dock att bistå mina kollegor på avdelningen och se deras utveckling, vilket i slutändan skapar en ännu bättre helhetsupplevelse för våra kunder.

Tobias Rangbo på FS Data– Du låter som en riktig ”fixare”. När du inte är på FS Data, vad fixar du med då?

Jag älskar att laga mat och att umgås med mina nära och kära, vilket jag gärna kombinerar så ofta som möjligt. Jag tycker även om att träna och försöker göra det ett par gånger i veckan, det blir då oftast styrketräning. Har jag tid över så lägger jag gärna min tid på någon typ av utbildande media (böcker, dokumentärer, biografier eller liknande).

– Fullt upp med andra ord. Men hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?

Ingen dag är den andra lik, vilket är en starkt bidragande faktor till att jag älskar mitt arbete. Men jag brukar inleda dagarna med att gå igenom ärenden från föregående dag och se till att vi arbetar av eventuella köer. Det blir även en del möten, från ledning och försäljning till support och produktutveckling. Sedan försöker jag alltid avrunda dagen med samtal till både kunder och samarbetspartner. Det är viktigt att aldrig tappa kontakten med ”verkligheten”, att alltid ha fokus på våra kunder och deras uppfattning av oss.

– Kan du berätta lite mer om vårt nya webbhotellspaket, FS Platinum XL?

FS Platinum XL ligger mig varmt om hjärtat då den tjänsten har utvecklats i samråd med ett flertal kunder och återförsäljare till oss. I vår tid av automatisering och likriktning finns ett tydligt behov av en mer personlig tjänst. Med FS Platinum XL kan vi erbjuda både högre teknisk prestanda och mer mjuka värden i form av prioriterad support, personliga månadsrapporter, dagliga virusscanningar osv.

Även om FS Platinum XL lanserades officiellt här förra veckan så har denna tjänst redan varit aktiv i två månader. De kunder som har valt detta webbhotellspaket har varit extremt positiva till den. Min förhoppning är att vi ska kunna vidareutveckla alla våra tjänster på detta sätt här framöver.

– Till sist då, vem ska vi intervjua härnäst och vad ska vi fråga denna person?

Jag tycker att vi ska intervjua en av våra fantastiska supporttekniker, Elias Jensen. Det vore roligt att få höra vilket supportärende som han känner sig mest stolt över under sin tid hos oss på FS Data.

Med det tackar vi Tobias för hans tid. Tobias är verkligen en resurs för FS Data, både internt och externt. Härnäst ser vi fram emot ett få intervjua Elias.

Liknande inlägg:

FS Platinum XL, Intervju, Medarbetare, Support, Tobias Rangbo, Webbhotell

Sveriges bästa webbhotellspaket

Publicerat den 11 mars, 2016 14:01 av Jonathan. Lagrat i Webbhotell

På FS Data har vi alltid strävat efter att erbjuda så bra tjänster och service som möjligt. Vi sätter kvalitet före kvantitet, då vi vet hur viktigt det är med en så snabb, säker och stabil hemsida som möjligt. Detta har belönats med utmärkelser som ”Sveriges bästa webbhotell” och höga betyg från våra kunder hos t ex Reco.se.

Nu vill vi ta detta ett steg längre. Därför lanserar vi Sveriges bästa webbhotellspaket* – FS Platinum XL!

Sveriges bästa webbhotellspaket hos FS DataFS Platinum XL inkluderar allt det som ingår i våra vanliga webbhotellspaket. Sedan har vi utökat utrymmet för hemsida till 200 GB, utrymmet för e-post till 500 GB samt trafik/månad till 3 000 GB. Men det är bara början.

– Snabbare servrar

Våra vanliga webbhotellsservrar är redan snabba, men servrarna för FS Platinum XL är extremt snabba. Dessa servrar har ännu mer processorkraft och minne samt använder uteslutande SSD-diskar för lagring av data.

– Support dygnet runt

Utöver vår ordinarie support, vardagar kl. 8-22 och helger kl. 10-15, får man med FS Platinum XL även tillgång till jourhavande tekniker dygnet runt. Oavsett tidpunkt på dygnet får man alltid ett snabbt svar.

– SSL-certifikat & FS Datas flytthjälp

Vi bjuder på installationsavgiften (995 kr) och ger 20 % rabatt på valfritt SSL-certifikat. Vår prisade flytthjälp – där vi flyttar hemsida och e-post från tidigare webbhotell – ingår även helt utan extra kostnad med FS Platinum XL.

– Anpassade månadsrapporter

Varje månad skickar vi ut en personligt anpassad rapport över bl a tillgänglighet, svarstider och eventuella supportärenden. Vi tar även fram förslag på potentiella förbättringar som kan utföras med er hemsida.

– Säkerhetscenter

Utöver våra brandväggar och vanliga viruskontroll ingår ett extra säkerhetsskydd där vi bl a kan meddela om det finns uppdateringar till mjukvaror som används, autoförnyar domännamn och mycket mer.

FS Platinum XL är en helhetslösning där vi har tagit in de bästa tekniska lösningarna som existerar och kombinerar det med en ännu mer omfattande personlig kontakt och service. Det är webbhotellspaketet som gäller när millisekunderna räknas, för de med kritiska webblösningar och e-handelssystem. Det är webbhotellspaketet med extra allt.

Läs gärna mer om FS Platinum XL här: FS Platinum XL – ett extra bra webbhotell

* Epitetet ”Sveriges bästa webbhotellspaket” är givetvis subjektivt. Men FS Platinum XL är utvecklat i nära samarbete med våra mest krävande kunder och återförsäljare samt med vår egen erfarenhet, efter mer än 18 år i webbhotellsbranschen.

Om du har några frågor kring denna tjänst, lämna då gärna en kommentar här nedan eller kontakta vår kundtjänst.

Liknande inlägg:

Bästa, Flytthjälp, FS Platinum XL, Nyhet, Personlig kontakt, Säkerhet, SSD, Webbhotellspaket

Ett domännamns betydelse för Google

Publicerat den 2 mars, 2016 10:36 av Jonathan. Lagrat i Domännamn

Lista domännamn och GoogleMånga olika faktorer är av betydelse för hur bra en hemsida placeras i Google (och andra sökmotorer). Hemsidans innehåll är i regel oftast viktigast, följt av hur informationen och hemsidan är strukturerad (och fungerar rent tekniskt och användarmässigt sett).

Domännamnet för en hemsida är även en viktig faktor för Google. Som en av Sveriges första och främsta domänleverantörer har vi sett, läst och hört väldigt mycket om hur SEO-experterna arbetar med domännamn. Det vill vi nu dela med oss av till er.

Ett bra domännamn för Google

Här är en lista med 10 st domänrelaterade faktorer som på olika sätt kan påverka en hemsidas placeringar i Google. Google är som bekant inte helt öppna om alla faktorer, om dess påverkan av SEO för en hemsida, men detta är ändå saker som vi har sett har en viss betydelse.

1. Ett domännamns ålder

Google lägger viss vikt vid hur gammalt ett domännamn är, dvs. när det ursprungligen registrerades eller när de först hittade domännamnet, men det är ingen kritisk faktor. Om man ska lansera en helt ny hemsida så kan det vara bra att registrera sin domän och lägga upp en ”kommer snart”-sida innan lanseringen, så att Google får tid att hitta dit.

Här är ett bra utlägg kring detta, från Googles tidigare SEO-expert Matt Cutts:

2. Ett domännamns registreringslängd

Domännamn kan registreras under ett eller flera års tid. Maximal registreringslängd varierar mellan olika toppdomäner, men t ex .se domäner går att registrera upp till 10 år. Ett domännamns registreringslängd kan indikera hur ”seriös” en hemsida är, vilket Google faktiskt har tagit tillvara på med ett patent.

Har du ett domännamn som du vill registrera i flera års tid? Vi kan hjälpa dig, kontakta oss gärna om det.

3. Ett domännamns historik

Om man registrerar/köper ett domännamn med tidigare historik så kan det det vara positivt OM man kan ta tillvara på tidigare länkar till domännamnet. Det kan även vara negativt om domännamnet har en historik av tidigare dåliga ägare (t ex spammare), som gjort att domänen är ”straffad” av Google.

4. Privat/publik whois-information

Whois är en databas som bl a visar vem som äger ett domännamn. För vissa toppdomäner är det möjligt att dölja domänägare med sk. privat whois-information. Privat whois-information kan vara en negativ faktor, enligt uttrycket ”om du inte har något att dölja, så har du inget att oroa dig för”, som Googles tidigare VD Eric Schmidt även var tydlig med.

5. Tidigare straffad domänägare

Olika domännamn kan ha samma ägare och en tidigare straffad domänägare kan påverka andra domäner (med samma ägare). Om man t ex skickar skräppost/spammar så gör man det oftast inte bara med ett domännamn. Google har koll på domänerna och dess olika ägare, det är säkert det.

6. Ett domännamns nationella toppdomän

Googles sökmotor är översatt och anpassad efter olika länder, så ett domännamns nationella toppdomän (t ex .se för Sverige) kan han viss betydelse för en hemsidas placering i det lokala sökresultatet. En nationell toppdomän är en indikator för Google om vilken sökmotor som är relevant. Men det är ingen avgörande faktor.

7. Nyckelord som första ord i ett domännamn

Ett domännamn som inleds med ett nyckelord (eller ett sökord), t ex nyckelordet ”kebab” i domännamnet ”kebabkungen.se”, har ett litet övertag gentemot domännamn som saknar nyckelordet eller har nyckelordet senare i domännamnet. Nyckelord brukar trots allt fetmarkeras i sökresultatet hos Google.

8. Nyckelord som toppdomän

Att använda nyckelord som toppdomän var tidigare en rätt så bra faktor, men det har avtagit i takt med introduktionen av de nya toppdomänerna. De nya toppdomänerna är oavsett ett bra sätt att registrera korta och enkla domännamn (t ex med olika nyckelord).

9. Nyckelord som subdomän

Vi har själva inte sett att nyckelord som subdomäner är av större vikt, men en SEO-undersökning från 2011 indikerar ändå att så kan vara fallet. Hur relevant det kommer vara här framöver, när Google ändrar hur domännamn visas i sökresultatet, låter vi vara osagt.

10. Exakt nyckelord som domännamn

Att enbart använda nyckelord som domännamn, t ex nyckelordet ”kebab” med domännamnet ”kebab.se”, var tidigare en väldigt bra faktor för Google. Det var dock en teknik som ofta användes av domänspammare, så efter en uppdatering hos Google 2012 (Google EMD Update) har detta blivit mindre viktigt.

Det här är som sagt våra erfarenheter, från snart 20 års verksamhet i domänbranschen. Som vi skrev inledningsvis så är Google väldigt förtegna om exakt vad som påverkar deras sökresultat. De uppdaterar även ständigt sina placeringsfaktorer, så ovanstående lista är ingen garanti för bättre placeringar. Men det är en bra indikation ändå.

Har du några tips kring domännamn och sökresultat? Eller några frågor kring detta? Lämna gärna en kommentar här nedan!

Liknande inlägg:

.se domän, Domännamn, Google, Nya toppdomäner, Nyckelord, SEO, Sökmotorsoptimering, Subdomäner, Toppdomäner

Snabbare hemsida med smartare stilmallar

Publicerat den 26 februari, 2016 15:08 av Jonathan. Lagrat i WordPress

Snabbare stilmallar med FS DataEn snabb hemsida är som bekant en bra hemsida, för såväl besökare som sökmotorer.

Historiskt sett har optimering av hemsidor (dvs, arbetet med att göra en hemsida snabbare) främst handlat om att få ner storleken på bilder, videofilmer och liknande element. Nuförtiden handlar det dock mer om att få ner storleken på script och stilmallar (CSS). Dagens hemsidor består nämligen till allt större del av script och stilmallar.

– Vad består din hemsida av egentligen?

Du kan själv kontrollera vad din egen hemsida består av (i form av bilder, script och stilmallar). Med webbläsaren Firefox, gå in under ”Verktyg”, ”Webbutvecklare” och ”Nätverk”. Besök din hemsida och klicka på länken för ”Växla prestandaanalys” längst ner till höger i Nätverksfältet.

Av de två cirkeldiagram som du nu ser så är det den till höger, under rubriken ”Inaktiverad cache”, mest intressant. Där kan du tydligt se vad din hemsida innehåller i form av script (js), bilder (images), HTML, stilmallar (css) osv.

Här är ett exempel från en rätt så väloptimerad hemsida:

fsdata_element_ssk

– Optimera dina stilmallar enkelt (med WordPress)

Nu ska vi visa hur man kan optimera sina stilmallar, med fokus på WordPress-baserade hemsidor. Man måste inte köra WordPress för att praktisera dessa tips, de hjälper även om man kör andra lösningar eller har en egenutvecklad hemsida, men vi kommer arbeta med ett specifikt WordPress-tillägg.

Vi börjar med att installera/aktivera WordPress-tillägget Autoptimize. Det är ett tillägg som vi har tipsat om tidigare, i vår guide till en snabbare WordPress-sida. Undertecknad har använt detta tillägg i flera års tid och även översatt det till svenska. Det är med andra ord ett väldigt bra tillägg.

Autoptimize hanteras under ”Inställningar” och ”Autoptimize”. Börja med att bocka i alternativen ”Optimera HTML-kod?” och ”Optimera CSS-kod?” och spara ändringarna med rätt knapp längst ner på sidan (välj knapp beroende på om du har ett cache-tillägg eller inte).

Nu har Autoptimize kombinerat alla stilmallar (med vissa undantag) på din hemsida till en enda optimerad fil. Om du kontrollerade innehållet på din hemsida med Firefox tidigare, testa gärna att göra det nu igen. Inte illa va?

Dags att gräva ner sig i de lite mer avancerade inställningarna. Klicka på knappen ”Visa avancerade inställningar” högst upp på sidan. Under ”CSS-alternativ” visas nu följande:

CSS-alternativ i Autoptimize

Här är en genomgång av dessa olika alternativ:

– Det första alternativet, ”Generera data: URI för bilder?”, innebär att mindre bilder infogas på hemsidan via CSS, istället för separata filer. Det fungerar inte för alla bilder, men testa gärna att aktivera detta och kontrollera hur hemsidan ser ut därefter.

– Alternativet ”Remove Google Fonts?” kan man använda om man har inbäddade typsnitt från Google, t ex i sitt tema, som man egentligen inte behöver. Det är inte tvunget, men innebär ofta en tydlig hastighetsförbättring (då hemsidan inte laddar in dessa externa filer från Google).

– Det tredje alternativet, ”Also aggregate inline CSS?”, bör man aktivera. Autoptimize optimerar som standard stilmallar som inkluderas externt, men med detta alternativ inkluderas (och optimeras) även stilmallar som är inbäddade i HTML-koden för sidan.

– Därefter behöver man välja mellan alternativen ”Inkludera och senarelägg inladdning av CSS?” och ”Inkludera all CSS”. I båda dessa fall bäddar Autoptimize in den optimerade stilmallen i HTML-koden för hemsidan. Det som skiljer dem åt är hur mycket av stilmallarna som inkluderas i HTML-koden.

– Har du besökt en hemsida där du märkt att sidan i princip ”väntar” på att få renderas/visas upp?

Detta kan man reglera genom att inkludera den del av stilmallen som krävs för att den första renderingen ska ske (above the fold) direkt i HTML-koden. Men hur avgör man vilken del av stilmallen som reglerar detta? Jo, med en svensk webbtjänst: Critical Path CSS Generator.

Besök Critical Path CSS Generator och ange adressen till din hemsida under ”Enter Page URL” samt klistra in din stilmall i fältet för ”Full CSS”. Du hittar din fullständiga (optimerade) stilmall i källkoden för din hemsida. Med Autoptimize heter stilmallen alltid ”autoptimize_” följt av slumpmässiga tecken och ”.css”.

Därefter klickar du på knappen ”Create Critical Path CSS”. Efter en stund visas ett fält med den del av stilmallen som krävs för att den första renderingen ska ske. Kopiera detta, återgå till inställningarna för Autoptimize, klicka på ”Inkludera och senarelägg inladdning av CSS?” och klistra in stilmallen i fältet där.

Om din hemsida inte har så många besökare och en rätt så liten stilmall så kan alternativet ”Inkludera all CSS” vara bättre här. Men överlag så brukar det första av dessa två alternativ vara bäst.

– Under det sista alternativet i Autoptimize kan man exkludera stilmallar från att optimeras. Om du upplever problem med stilmallen för en viss del av hemsidan eller specifika funktioner, inaktivera CSS-optimeringen i Autoptimize, kontrollera vilken stilmall det är som berörs och lägg till den här (och aktivera CSS-optimeringen i Autoptimize igen).

– Avslutningsvis

Om du följer denna guide, se då även till att testa din hemsida ordentligt också. Autoptimize har bra dokumentation och dess utvecklare är aktiv i supportforumet hos WordPress (så sök/ställ gärna frågor där).

Mycket av det vi gått igenom kan man även applicera för att optimera script. Man bör dock vara mer insatt i vilka funktioner som scripten på hemsidan hanterar innan man gör det. Det är därför vi inte har gått igenom scriptoptimeringen i Autoptimize här.

Om du har några frågor eller funderingar kring detta – eller tips på hur du själv arbetar med dina stilmallar – så får du gärna lämna en kommentar här nedan!

Liknande inlägg:

Autoptimize, CSS, Guide, Hemsida, Optimera hemsida, Optimering, Snabbare hemsida, Stilmallar, Tips

Våra medarbetare: Simon Röstin

Publicerat den 27 januari, 2016 11:55 av Jonathan. Lagrat i Om oss

Det var ett tag sedan senast, över två år sedan faktiskt, men nu är det dags igen för en ny medarbetarintervju här i vår blogg. Denna gång har vi pratat med Simon Röstin, som är relativt ny hos oss. Simon har titeln ”E-commerce trainee” och hör till oss som arbetar med vår hemsida.

– Hej Simon, kan du berätta vad du gör hos oss?

I dagsläget så ansvarar jag för e-handel, strategi- och vidareutveckling av fsdata.se, men även en del omvärldsanalys. Det har hittills inneburit att kartlägga hur våra nuvarande system är uppbyggda, samt sitta och analysera beteenden på hemsidan. Det kanske låter lite stelt och tråkigt, men jag älskar att grotta ner mig i data så jag har superkul om dagarna! Jag har också en hel del ansvar när vi kör kampanjer, både i utformande av erbjudandet, men också i det grafiska utformandet.

– Du är rätt ung och har nyligen slutat att plugga. Men du har även haft ett eget företag vid sidan om studierna. Vad gjorde du då?

Det stämmer. Jag arbetade ganska brett inom IT-området, men det jag främst jobbade med var IT-support, dels mot privatpersoner men även hos en del företag. Jag konsulterade inom detta område hos två av Sveriges största Apple Premium Resellers, vilket var väldigt roligt. I företaget höll jag också på med en hel del webbutveckling och grafisk produktion.

– Din titel hos oss, ”E-commerce trainee”, lägger stor vikt på e-handel. Vad är dina tankar där?

E-handeln är här för att stanna. Vi ser hur marknaden blir allt mer digitaliserad. Ett intressant exempel är Royal Design, som har fysiska butiker med ett rätt litet eget lager, samt ett gigantiskt externt lager som snabb levererar hem produkter till deras kunder. Jag tror att vi kommer att se hur marknaden mer och mer skiftar åt detta håll, där butikerna kommer bli mer ”showrooms”, och att kunden får produkten hem till sig.

I vår bransch arbetar vi inte med lagervaror, men vår e-handel är lika viktig för det. Mitt ansvar är förbättra vår e-handel. Men samtidigt som vi lär oss så vill vi hjälpa våra kunder att inte gå i samma fällor som vi kanske har gjort tidigare. Mycket av vårt arbete kommer leda till blogginlägg, såsom det om hur man kan öka sin försäljning med A/B-tester.

Simon Röstin på FS Data– Vad gör du annars då, när du inte arbetar hos oss?

Jag umgås mycket med min flickvän, men gör även samma saker privat som jag gör i mitt arbete. Det blir en hel del omvärldsanalyser om allt möjligt. Sedan försöker jag koppla ner med TV-serier och filmer. Jag tycker om att ha mina favoritfilmer i fysisk form och har över 150 st unika titlar på Blu-Ray.

Min flickvän är en hästtjej, så jag har börjat hänga en del i stallet med henne. En hästviskare blir jag nog aldrig, men någon gång ska jag lära mig hur det ser ut när hästen går i lod!

– Vem vill du att vi ska intervjua härnäst och vad ska vi fråga denna person?

Jag tycker att vi ska prata med min närmaste chef Tobias Rangbo och be honom berätta lite mer om vårt sprillans nya webbhotellspaket, FS Platinum.

Med det tackar vi Simon och önskar honom all lycka, både med e-handel och hästviskningar. Härnäst ska vi prata med Tobias. Och den intervjun kan vi utlova inom kortare tid än två år. 😉

Liknande inlägg:

E-handel, Hemsida, Intervju, Medarbetare, Omvärldsanalys, Simon Röstin

Grattis Fredrik, webbhotell för 37 kr/mån!

Publicerat den 19 januari, 2016 09:05 av Jonathan. Lagrat i Webbhotell

Idag fyller FS Datas grundare och VD, Fredrik Sköld, år. Fredrik befinner sig för tillfället, tillsammans med sin sambo Nini, på sydligare grader på andra sidan jorden. Men vi vill uppmärksamma hans födelsedag även här i den svenska kylan.

För att fira Fredrik erbjuder vi idag vårt webbhotellspaket FS Premium XL i ett helt år för 37 kr/mån! Det är 75 % rabatt, en besparing på 1 344 kr över ett år. Tacka Fredrik för det! 😉

Grattis Fredrik!

Vårt webbhotellspaket FS Premium XL erbjuder 70 GB utrymme, 300 GB trafik/månad, telefon- och e-postsupport, obegränsat antal domäner/subdomäner, enkel (ett klick) installation av WordPress, WooCommerce, Joomla, Drupal m.m.

FS Data satsar på kvalitet före kvantitet. Det gör att våra kunders hemsidor, e-post, bloggar, e-handelsidor m.m. blir snabbare, säkrare och mer stabila. Våra servrar och infrastruktur är givetvis även miljövänlig, med ordentliga backuper och redundans.

Passa på, beställ ett års FS Premium XL webbhotellspaket för endast 37 kr + moms/månad!

Ordinare månadsavgift för FS Premium XL är 149 kr + moms. Om man är kvar som kund efter det första året faktureras detta kvartalsvis. Det är givetvis inga problem att avsluta sitt webbhotell efter ett år.

Liknande inlägg:

Födelsedag, Fredrik Sköld, Kampanj, Roligt