Surfa (nästan) dubbelt så snabbt med Firefox

Publicerat den 27 maj, 2015 14:35 av Jonathan. Lagrat i Internet

En av de främsta orsakerna till långsamma hemsidor är sk. spårnings- och annonsnätverk. Det är nätverk med sidor som spårar och sparar information om våra surfvanor, t ex vad vi besöker för sidor och vad vi söker efter på nätet. Detta för att kunna visa oss så relevanta och attraktiva annonser som möjligt.

Spårningsnätverken används i princip överallt. Förutom hemsidor med annonser, t ex tidnings- och nyhetssidor, så är spårningen även inbäddad i t ex sociala delnings- och kommentarsfunktioner (t ex på sidor där man kan kommentera med sitt Facebookkonto). Spårnings- och annonsnätverken omsätter årligen $40-50 miljarder USD (ca 400 miljarder kronor).

Men detta är inget nytt för trogna läsare av vår blogg. Vi har tidigare berättat hur man spåras på nätet (och skyddar sig från spårningen) samt hur man själv kan sluta spåra sina besökare (åt andra). Dessutom går det att surfa helt anonymt med Tor.

Nu ska vi visa hur man enkelt skyddar sig från denna spårning, samt surfar nästan dubbelt så snabbt, med webbläsaren Firefox.

– Firefox Tracking Protection

Surfa snabbare med FirefoxFirefox har en rätt ny funktion som heter Tracking Protection (Spårningsskydd). Som namnet antyder så skyddar funktionen användare från att spåras på nätet.

Detta sker genom att spårningskod (med tillhörande script och bilder) blockeras i webbläsaren. Det laddas inte in för användaren. För detta använder Tracking Protection olika register över spårningsnätverk, som t ex Disconnect.me.

Tracking Protection är främst avsett att stoppa spårning, men då många nätverk både spårar och annonserar så stoppas även annonser.

– Aktivera Tracking Protection

Så här aktiverar man Tracking Protection i Firefox:

– Öppna ett nytt fönster/flik och skriv in about:config i adressfältet (följt av Enter).
– Du kan få en varning om att vara försiktig, godkänn denna i sådana fall.
– Sök nu efter ”tracking” så du hittar variabeln privacy.trackingprotection.enabled.
– Dubbelklicka på denna variabel för att ändra dess värde till ”true”. Klart!

Aktivera Tracking Protection i Firefox

Om du, efter att ha aktiverat denna funktion, ändå vill bli spårad och se annonser på en viss hemsida så kan du besöka hemsidan ifråga och klicka på sköld-ikonen längst till vänster i adressfältet. Här kan du först se om några script har blockerats av Firefox. Sedan kan du under ”Inställningar” för Spårning välja att inaktivera skyddet för denna sida.

Lägg till undantag för spårningsblockering i Firefox

– Hur mycket snabbare surfar man nu då?

Två ingenjörer hos Mozilla (som står bakom utvecklingen av Firefox) har genomfört ett stort antal tester av laddningstiderna med och utan Tracking Protection i Firefox. Förra veckan publicerade de en rapport från ett hastighetstest av de 200 största nyhetssidorna på Internet. Enligt detta test så minskade laddningstiderna med 44 % med Firefox Tracking Protection.

För att få ett svenskt perspektiv på detta, låt oss ta aftonbladet.se som exempel. Utan Firefox Tracking Protection väger denna sida ca 4 MB med över 250 element (script, bilder osv.). Med Firefox Tracking Protection väger aftonbladet.se knappt 2 MB med ca 130 element. Laddningstiden halveras likaså med Tracking Protection.

– Men om jag redan använder en annonsblockerare, t ex AdBlock Plus?

Det finns redan många bra tillägg till Firefox för att blockera annonser. Tracking Protection är dock en integrerad funktion i Firefox, vilket bådar för högre säkerhet och mindre resursanvändning (jämfört med en annonsblockerare från tredjepart).

Vi har t ex testat Firefox med ett 40-tal öppna flikar, med och utan AdBlock Plus. Med AdBlock Plus uppgick minnesanvändningen till 1,5 GB RAM. Utan AdBlock Plus (med Tracking Protection istället) användes knappt 1 GB RAM.

– Mer information om Firefox Tracking Protection

För mer info om Tracking Protection kan vi varmt rekommendera denna presentation: Tracking Protection for Firefox

Vad tror du om Tracking Protection? Har du testat det än? Lämna gärna en kommentar här nedan!

Liknande inlägg:

Annonser, Firefox, Hastighet, Laddningstider, Mozilla, Spårning, Storebror, Tips, Tracking Protection

Är detta början till slutet för domännamn?

Publicerat den 21 maj, 2015 10:50 av Jonathan. Lagrat i Domännamn

Som vi har berättat här tidigare så håller Google på att arbeta om sin sökmotor för att ge mobila användare en bättre upplevelse. Det innebär bl a att Google numera visar om en hemsida är mobilanpassad eller inte i sökresultet. Men Google har även fått in en del andra förändringar i sin mobila sökmotor.

En mindre uppmärksammad nyhet i Googles senaste mobiluppdatering är att domännamn inte längre framgår i sökresultatet. Istället visas namnet (titeln) på hemsidan, med eventuella brödsmulor/undersidor. Här är ett exempel:

Google mobilsök med utan domännamn

Nu är den mobila uppdateringen av Google inte genomförd överallt än. Hemsidors namn/titel visas hittills enbart i USA (vi ser inte det i Sverige än, men vi ser brödsmulor/undersidor). I slutändan kommer det mobila sökresultatet dock att vara identiskt överallt.

– Vad har denna förändring för betydelse? Vad spelar det för roll att domännamn inte visas i Google?

Domännamn har under lång tid, i princip sedan webben föddes, varit en ”garanti” för att en hemsida är vad den utger sig för att vara. Dvs, aftonbladet.se är garanterat Aftonbladets hemsida, då ingen annan kan ha samma domännamn (sedan finns det de som vill förstärka det här ytterligare, t ex med DNSSEC).

Vi har även en internationell och nationell standard med de ”traditionella” toppdomänerna. Internationella (och amerikanska) hemsidor har använt .com, .net, org osv. medan svenska hemsidor har använt .se (och till viss del .nu). Samma princip, med nationella toppdomäner, har funnits även i andra länder (med .dk, .fi, .no osv.).

Ett bra domännamn, under rätt toppdomän, har länge varit viktigt.

Nu ersätter då Google dessa domännamn med hemsidetitlar. Till skillnad från domännamn så är en titel på en hemsida inget unikt. Det är bara en text, något som vem som helst kan ändra och/eller replikera.

Ett bra domännamn, under rätt toppdomän, blir därmed inte lika viktigt.

– Varför gör Google så här? Vad har de att tjäna på det?

Enligt Google själva så beror denna förändring på att de vill förenkla för sina användare. De introducerar samtidigt även stöd för strukturerad data, i form av brödsmulor/undersidor, via schema.org. På så sätt kan användare tydligare se hur en hemsida är uppbyggd.

– Men, kan det finnas någon annan förklaring?

Ja, men självklart. Google är knappast ute efter att ”döda” alla domännamn och toppdomäner. Vi har dock en känsla av att det traditionella toppdomänerna kan vara i farozonen här. Låt oss ta fram foliehatten och utveckla en teori.

– Google har ett väldigt, väldigt stort intresse av de nya toppdomänerna

Ni har väl hört talas om de nya toppdomänerna?

Google är en av de större aktörerna där. Faktum är att de har ansökt om över 100 olika nya toppdomäner. Detta till en kostnad av över en miljon kronor/toppdomän. Bland Googles (hittills godkända) toppdomäner märks bl a .app, .new, .eat, .here.

Exakt vad Google ska göra med sina nya toppdomäner är inte klart (för allmänheten). De har sagt att de inte främjar de nya toppdomänerna i sin sökmotor (eller tvärtom). Förändringen av det mobila sökresultatet visar dock på något annat.

– Men de nya toppdomänerna visas inte heller? Vad spelar det för roll?

För att de nya toppdomänerna ska lyckas så måste den ”garantin” med de traditionella toppdomänerna försvinna. Alla toppdomäner, oavsett om det handlar om .com och .se eller om .foo och .paris, måste bli lika mycket värda. Det får inte finnas toppdomäner av högre kvalitet eller värde.

Tekniskt sett är det så toppdomäner fungerar. Alla är exakt lika bra. Men i våra huvuden är .com fortfarande bäst, medan .se är något man väljer i Sverige osv osv.

– Foliehatt åsidosatt, finns de några andra belägg för att Google gör detta?

Ja, för rätt så många år sedan var man i princip tvungen att ha en .se domän för att få en bra placering i den svenska versionen av Googles sökmotor (och .com för internationella versionen osv). Idag spelar toppdomänen ingen roll.

Historiskt sett har domännamn har rätt så stor betydelse också. Men när Google rankar en hemsida, dvs. avgör hur högt den bör placeras i sökresultatet, så är det numera främst innehållet som räknas.

Sakta men säkert har Google fasat ut vikten av toppdomäner och domännamn. Frågan är inte om, utan när, får se den här förändringen i Googles sökresultat för vanliga datoranvändare.

– Vad innebär detta för oss, som domänleverantör, samt för alla hemside- och domänägare där ute?

För FS Data är de nya toppdomänerna enbart av godo. De ger oss möjlighet att erbjuda fler attraktiva domännamn till låga priser. Vi introducerade ett 20-tal nya toppdomäner i slutet av 2014 och våra kunder har varit väldigt positiva till detta.

Sedan fokuserar vi inte på domännamn, utan på att erbjuda så bra tjänster som möjligt för publicering på nätet.

För alla som har en hemsida och/eller domännamn så finns det bara en sak som gäller: producera så bra innehåll som möjligt. Det är innehållet på era hemsidor som spelar roll. Och se till att era hemsidor är mobilanpassade som sagt.

– Är det någon som påverkas negativt av denna utveckling hos Google?

Det är främst två grupper som kommer att märka av detta: domänspekulanter och traditionella toppdomäner.

Domänspekulanter är personer/företag som registrerat attraktiva domäner i syfte att sälja dessa vidare med god marginal.

Det begränsade utbudet av adresser under de traditionella toppdomänerna har skapat en andrahandsmarknad för köp/sälj av attraktiva domännamn. Korta och minnesvärda domäner, under rätt toppdomän, har sålts för åtskilliga miljoner kronor.

fsdata_regnar_pengar

Om Google kan förminska ”garantin” med de traditionella toppdomänerna så kommer domänspekulanternas portföljer (ofta bestående av domännamn under traditionella toppdomäner) att minska i värde rejält. Det kommer då inte finnas någon anledning att köpa en bra .com domän för x antal miljoner, när man kan köpa samma adress under t ex .app för någon hundring.

Sedan har vi de traditionella toppdomänerna.

Om vi ser till Sverige och våra nationella toppdomäner, .se och .nu, så har deras tillväxt i princip helt upphört. 2014 var det första år någonsin som .se domänen minskade i storlek. Det trots att Stiftelsen för Internetinfrastruktur (IIS), som äger toppdomänen .se, kör fler kampanjer än någonsin tidigare (men så är dessa domänkampanjer inte hållbara heller).

Tillväxt .se domän

Det är inte utan anledning som IIS VD ofta kritiserar och nedvärderar de nya toppdomänerna. IIS är mycket väl medvetna om att deras traditionella toppdomän är hotad och de gör allt i sin makt för att försöka stoppa denna utveckling. Men de kommer inte kunna stoppa de nya toppdomänerna, om Google nu sätter emot.

– Avslutningsvis, ett svar på frågan. Eller?

Låt oss nu försöka besvara den ursprungliga frågan. Eller åtminstone utveckla en teori om framtiden för domännamn. :)

Har domännamn en framtid? Ja, absolut!

Visst, vi använder allt mer appar och integrerade system, där domännamn inte är lika viktiga. Men domännamn är alltjämt ett måste för hemsidor, e-handelssidor, bloggar, e-postadresser och mycket annat. Domännamn kommer sannolikt att kvarstå under en väldigt, väldigt lång tid framöver.

När det gäller de traditionella toppdomänerna så är vi inte lika säkra.

Google har ett väldigt stort intresse i de nya toppdomänerna. Deras sökmotor har ett enormt inflytande över hur vi använder nätet och nästan hälften av alla användare surfar med mobila enheter idag. De nya toppdomänerna kommer inte explodera över en natt (det tog t ex 25 år för .se domänen att uppnå en miljon domännamn). Men vi är onekligen på väg åt detta håll.

Om något så är detta början till slutet för de traditionella toppdomänerna.

Vad tror ni om detta? Har du registrerat en domän under de nya toppdomänerna än? Lämna gärna en kommentar här nedan!

Liknande inlägg:

.SE, Domännamn, Domänspekulanter, Framtiden, Google, Nya toppdomäner, SEO, Sökmotorspositionering, Toppdomäner

WordPress har köpt upp WooCommerce

Publicerat den 20 maj, 2015 14:37 av Jonathan. Lagrat i WordPress

Igår kväll nåddes vi av en rolig nyhet i WordPress-världen. Företaget bakom WordPress, Automattic, har nu köpt upp företaget WooThemes, som bl a står bakom e-handelstillägget WooCommerce. Det innebär att världens snabbast växande e-handelslösning (WooCommerce) nu är en del av världens största hemsideplattform (WordPress).

fsdata_woo_automattic

FS Data har som bekant stått bakom den svenska översättningen av WooCommerce i två års tid. Vi har flera riktigt bra guider till WooCommerce och vi erbjuder en unik enkel installation av WooCommerce i vår kontrollpanel. WooCommerce ligger, utan att överdriva, oss väldigt varmt om hjärtat.

– Vad innebär detta för WooCommerce?

WooThemes var ett av de första företagen (sedan 2008) som specialiserade sig på teman och tillägg för WordPress. Idag består de av 55 personer över hela världen och även om de fortfarande utvecklar många olika teman och tillägg (bl a Sensei, som är riktigt bra om man vill hantera online-kurser) så är WooCommerce deras främsta fokus.

Automattic består likaså av människor över hela världen, om än i större skala (med över 300 medarbetare). I båda företagen arbetar man i olika grupper baserat på arbetsområden. Automattic och WooThemes arbetsområden är snarlika (Automattic utvecklar t ex också teman och tillägg), så övergången lär bli rätt så smidig där.

I slutet av 2013 utförde WooThemes stora förändringar av sin prissättning. Det kritiserades väldigt hårt, men var ett måste för att företaget skulle kunna överleva. Automattic är i en helt annan (mycket mer positiv) ekonomisk situation. Det kommer sannolikt vara positivt för WooThemes och WooCommerce.

WooThemes enda riktiga akilleshäl är deras support/kundtjänst, som inte alltid har varit optimal. Med Automattic i ryggen kan det bara bli bättre. Supporten hos Automattic fungerar nämligen väldigt bra. Automattic har likaså en bättre teknisk infrastruktur som WooThemes nu kan dra nytta av.

– Vad innebär detta för WordPress?

Först och främst, nu är det ett (1) tillägg som verkligen gäller för e-handel om man kör WordPress. WooCommerce är redan det mest populära e-handelstillägget, men nu är det desto mer ”officiellt”. WooCommerce är i en klass för sig.

WordPress är inte längre bara en lösning för bloggar och hemsidor. Det är nu även en e-handelslösning.

För den stängda versionen av WordPress, eller WordPress.com, lär detta uppköp innebära att deras användare så småningom får (viss) tillgång till WooCommerce. Ett flertal av WooThemes teman erbjuds redan för användare av WordPress.com.

För den öppna versionen av WordPress kan integrationen med WooCommerce bli ännu bättre. WooThemes har en separat marknadsplats för tillägg till WooCommerce. Kanske att dessa tillägg kan inkluderas bland WordPress vanliga tillägg? Kanske även att Automattic gör fler av tilläggen till WooCommerce kostnadsfria? Det får tiden avgöra.

– Sammanfattningsvis

Vi hoppas och tror att Automattics uppköp av WooThemes kommer vara positivt för både WordPress och WooCommerce. Båda dessa företag och lösningar är starka anhängare och förespråkare av öppen källkod. De vill göra det så enkelt som möjligt att skapa sig och hantera hemsidor och e-handelssidor. Det är helt i linje med vår inställning och målsättning!

Vad tror du om detta uppköp? Lämna gärna en kommentar här nedan!

Liknande inlägg:

Automattic, E-handel, Tillägg, Uppköp, WooCommerce, WooThemes, WordPress

WordPress 4.2 är ute - detta är nytt!

Publicerat den 24 april, 2015 16:31 av Jonathan. Lagrat i WordPress

WordPress 4.2WordPress 4.2 är äntligen här, efter närmare 8 månaders utveckling. Som vanligt uppdaterar du enkelt till denna nya version via WordPress administrationsgränssnitt wp-admin. Det är bara att logga in på din WordPress-hemsida och klicka på uppdateringslänken högst upp i wp-admin.

WordPress 4.2 fungerar alldeles utmärkt med våra WordPress-vänliga webbhotellspaket. Vi har som vanligt testat ett flertal betaversioner av nya WordPress. Att uppdatera till WordPress 4.2 ska inte innebära några problem hos oss.

WordPress 4.2 är resultatet av skickligt ideellt arbete från 283 personer (fler än någonsin tidigare). Bland dessa finns våra vänner på WordPress Sverige, som hanterar den svenska översättningen av WordPress. Ett stort tack till er alla för en riktigt bra ny version av WordPress!

Detta är nytt i WordPress 4.2:

– Blogga det här enklare

Har du någon gång hittat en riktigt bra hemsida eller tjänst och tänkt ”det här borde jag blogga om”, bara för att lite senare ha glömt bort, eller struntat i det, eftersom du måste besöka din blogg och logga in där för att skriva ett inlägg? Då ska du testa den nya ”Blogga det här”-funktion i WordPress 4.2!

fsdata_blogga_det_har_mobilBlogga det här-funktionen har funnits i WordPress sedan version 2.6, men nu är den smidigare än någonsin tidigare. Det är bara att lägga in genvägen till Blogga det här (som du hittar i wp-admin, under ”Verktyg”) i din webbläsares bokmärkesfält. Sedan kan du klicka på Blogga det här i din webbläsare, oavsett var du befinner dig, så öppnas ett nytt litet inläggsfönster.

I fönstret för Blogga det här hämtas information och bilder om sidan (som du vill blogga om) helt automatiskt. Du får ett förslag på inlägg, som du enkelt kan anpassa och publicera. Det är verkligen hur enkelt och smidigt som helst.

Blogga det här fungerar även med smarta mobiltelefoner. Besök wp-admin för din WordPress-sida med din mobil och klicka på ”Verktyg”. En bit ner på sidan finns en direktlänk för mobiltelefoner. Klicka på den och lägg sedan till den sidan på din hemskärm i mobilen.

Nu kommer du ha en Blogga det här-ikon på din hemskärm, så du snabbt kan blogga när du vill.

– Utökat stöd för fler tecken

WordPress har länge haft bra stöd för svenska tecken, både i inlägg och i WordPress gränssnitt. Med WordPress 4.2 introduceras ett utökat stöd för kinesiska, japanska och koreanska tecken samt hieroglyfer (!) och musikaliska samt matematiska tecken.

WordPress 4.2 medför även stöd för sk. ”emojis”, dvs grafiska symboler liknande smileys. Emojis har även introducerats i tangentbordet för iOS (och Mac OS X) rätt så nyligen. Ännu en anledning att ❤️ WordPress.

Tycker du det är tramsigt med emojis? Det finns ett tillägg för det: Disable emojis. Detta tillägg kan även hjälpa om du upplever en konflikt med dessa utökade tecken och ett befintligt tema/tillägg på din hemsida.

För de lite mer tekniska innebär det här att WordPress byter teckensättning på ett antal tabeller från utf8 till utf8mb4. Om man har en äldre version av MySQL så hanterar WordPress automatiskt teckenkonverteringen, så detta fungerar ändå.

– Byt teman i anpassaren

Nu är det möjligt att byta, testa och anpassa nya teman direkt i WordPress utseendeanpassare. Under ”Utseende” och ”Anpassa” kan du testa hur din hemsida ser ut med ett helt annat tema. Du kan anpassa dess utseende, med widgets och andra fält, i lugn och ro utan att det märks för dina besökare. När du sedan är nöjd så är det bara att spara dina inställningar, så aktiveras det direkt på din hemsida.

– Snabbare uppdatering av tillägg

Att uppdatera tillägg är viktigt (om man inte använder vår WordPress-installerare och får alla uppdateringar automatiskt). Men det kan vara rätt så tidskrävande och omständigt med separata laddningssidor. Nu är det ett minne blott med WordPress 4.2. På översiktssidan med tillägg kan man direkt genomföra uppdateringar, utan att lämna sidan. En liten, men väldigt bra, förbättring.

– Bättre inbäddning av fler tjänster/hemsidor

WordPress har sedan tidigare stöd för en utökad inbäddning av länkar från tjänster som Youtube och Twitter. När man lägger in en länk därifrån, i ett inlägg/sida i WordPress, så får man automatiskt extra information inbäddad. Nu har denna funktion utökats till att även inkludera länkar från Tumblr och Kickstarter.

– Övrigt

Även om nyheterna ovan är intressanta och bra så innehåller WordPress 4.2 inga jättestora förändringar, som vi har sett tidigare med t ex nytt standardtema och administrationsgränssnitt. Trots detta har ändå 373 buggar/funktioner åtgärdats i WordPress 4.2. Mycket har hänt under ytan som kommer vara positivt framöver, såsom förbättringar av databasfrågor, API:et för TinyMCE (mest märkbart i WordPress inläggsredigerare) och mindre färganpassningar i WordPress administrationsgränssnitt.

Vad tycker du om WordPress 4.2? Lämna gärna en kommentar här nedan!

Liknande inlägg:

Blogga det här, Emojis, Nyheter, Test, Tillägg, Uppdatering, WordPress 4.2

Nyföretagare i Helsingborg? Mässa med oss!

Publicerat den 17 april, 2015 09:59 av michaela. Lagrat i Återförsäljare, E-handel, Marknadsföring, Om oss

Efter att ha varit på mässor i Göteborg och Stockholm så är det nu (äntligen) dags för oss att mässa i vår kära hemstad, Helsingborg. Torsdag den 23:e april arrangeras Nyföretagarmässan i Jacob Hansens Hus på Hästmöllegränd 5. Mellan kl. 12 och 16:30 är vi där för att träffa nya och gamla kunder och återförsäljare.

Det är fri entré till mässan, som är avsedd för människor som nyligen har startat företag (eller planerar att starta företag). På plats kommer det finnas andra nystartare, rutinerade företagare, banker, IT-experter, reklamfolk osv. Det är ett utmärkt tillfälle att knyta nya kontakter, göra affärer och ställa frågor till experter.

FS Data kommer ha flera skickliga tekniker och säljare på plats. De kommer kunna besvara alla frågor om hur man kommer igång med sin hemsida på nätet, hur man får bättre placeringar i Google, hur man startar en e-handel osv. Så kom gärna förbi oss och säg hej!

Förutom mässan och dess utställare så kommer ett antal miniseminarium även att hållas. Dessa täcker försäljning, marknadsföring och innovation. Det kostar inget att vara med på dessa seminarium, men antalet platser är begränsade. Anmäl dig därför i förväg.

– Framgångsrik e-handel, kl. 12:30 – Anmäl dig här!

– Nya medier och digitala kanaler, kl. 13:45 – Anmäl dig här!

– Innovation och uppfinning, kl. 15:00 – Anmäl dig här!

Nyföretagarmässan arrangeras av NyföretagarCentrum Skåne Nordväst, Företagarna och HD-Sydsvenskan. Det är ett årligt evenemang, som nu arrangeras för 8:e året i rad. Tidigare år har varit väldigt uppskattade, så missa för all del inte detta.

Hoppas vi ses i Helsingborg den 23:e april!

Liknande inlägg:

E-handel, Egen företagare, Helsingborg, Hemsida, Mässa, Nyföretagare, Nyföretagarmässan

Mobilanpassa er eller förlora besökare!

Publicerat den 15 april, 2015 12:31 av Jonathan. Lagrat i Internet

Vi har berättat om det flera gånger tidigare i vår blogg, men nu är det absolut sista chansen att mobilanpassa er hemsida om ni inte vill börja förlora besökare. Nästa vecka, den 21:a april 2015, kommer nämligen Google att börja premiera mobilanpassade hemsidor. Dessa sidor kommer att få bättre placeringar i sökresultatet hos dem.

FS Data mobilanpassad hemsida

– Hur viktigt är det med en mobilanpassad hemsida, egentligen?

Idag surfar ungefär varannan besökare på en hemsida med sin mobiltelefon eller surfplatta. Som utvecklingen ser ut så kommer andelen ”vanliga datoranvändare” att vara i minoritet här framöver. Att inte mobilanpassa sin hemsida idag är att ignorera hälften av sina besökare. Så det är extremt viktigt.

– Vad bör man tänka med med en mobilanpassad hemsida?

En mobilanpassad hemsida ska egentligen inte skilja sig från den vanliga hemsidan. Det är en och samma hemsida, fastän dess innehåll är anpassat för en mindre skärm. Så glöm allt om ”separat mobilsida” och mobila toppdomäner, fokusera på att få er vanliga hemsida mobilanpassad istället.

– Hur mobilanpassar man en hemsida då?

Hur man går tillväga beror givetvis på hur hemsidan är uppbyggd. Det absolut bästa är att använda en responsiv design. Alla seriösa teman som utvecklats och släppts de senaste åren har detta. Om man t ex kör WordPress med ett standardtema, från Twenty Eleven (2011) och uppåt, så är det responsivt.

De flesta hemsidelösningar, som WordPress och Joomla, har även tillägg som möjliggör responsiv funktionalitet (t ex lägger in en responsiv meny när så behövs). Det är egentligen inte något vi rekommenderar, men det är en bra sista utväg om man inte kan anpassa eller byta sitt tema.

Om du har en hemsida med ett äldre tema/utseende utan responsivt stöd så kan det vara hög tid att byta tema nu. Det finns en hel uppsjö med snygga teman att tillgå, både kostnadsfritt (t ex via WordPress temakatalog) och mot betalning (t ex hos Themeforest). Passa på nu!

– Hur vet jag om min hemsida är mobilanpassad?

Om du besöker din hemsida via en vanlig dator så kan du testa att ändra storleken på din webbläsares fönster (i synnerhet bredden). Ser du att hemsidan ändras, att menyn t ex minskas och/eller blir till en rullgardinsmeny? Då har du sannolikt en mobilanpassad, eller responsiv, hemsida.

Google har även ett bra testverktyg för detta. Du hittar det här: Google mobilvänlighetstest

Lämna gärna en kommentar här nedan om du har några frågor eller funderingar kring detta!

Liknande inlägg:

Google, Hemsida, Joomla!, Mobilanpassad, Mobilt, Responsivt, SEO, Teman, Tillägg, Tips, WordPress

Stor uppdatering av WooCommerce-guider

Publicerat den 10 april, 2015 14:26 av Jonathan. Lagrat i E-handel, WordPress

För lite mer än två år sedan introducerade vi på FS Data fem stycken guider till e-handelslösningen WooCommerce. Det var precis när WooCommerce hade lanserats och det fick oss även att översätta WooCommerce till svenska. Guiderna har lästs och följts av tusentals svenska e-handlare, vilket glädjer oss mycket.

Nu har vi gått igenom dessa guider och gjort en stor uppdatering av dem. Flera nya saker har tillkommit och en del äldre saker (som inte längre är giltiga) är borttagna. De uppdaterade WooCommerce-guiderna är fritt tillgängliga här:

Installera WooCommerce och lägg till produkter (1/5)
Frakt och moms i WooCommerce (2/5)
Hantera betalningar i WooCommerce (3/5)
Kundorderflöde och Fortnox i WooCommerce (4/5)
WooCommerce-appen & bra tillägg (5/5)

Bland nyheterna i dessa guider märks bl a en integration av WooCommerce och Fortnox. Det är en riktigt intressant lösning, som tar WooCommerce till nästa nivå. Nu är WooCommerce inte längre en e-handelslösning enbart för mindre sidor och entusiaster, utan en plattform som täcker alla behov.

Vi hoppas att ni uppskattar våra WooCommerce-guider och att de kan bidra positivt till era e-handelssidor. Om det är något särskilt som ni vill läsa mer om vad gäller WooCommerce (eller WordPress), lämna då gärna en kommentar här. FS Data är trots allt Sveriges mest WordPress-vänliga webbhotell! 😉

Liknande inlägg:

App, Betalningar, Fortnox, Frakt, Guider, Installera, Logistik, Moms, Produkter, Svenska, Tillägg, WooCommerce