En liten rapport från Emeet

Publicerat den 28 september, 2011 09:19 av Jonathan. Lagrat i Marknadsföring

Igår gick knytkonferensen Emeet av stapeln vid Postens huvudkvarter, ute i Solna. Det var en heldag av spontana sessioner med fokus på e-handel, ur en massa olika vinklar. För er som inte vet vad en knytkonferens, eller unconference, är så är det en konferens där deltagarna själva sätter agendan på plats. Så här såg det ut igår:

Gridden på Emeet

Sessionerna täckte ämnen såsom hur man bäst skickar ut nyhetsbrev, hur man ökar sin konvertering, olika sätt att marknadsföra sig i sociala medier, vad man ska tänka på när man anställer sin första medarbetare, olika statistik- och mätverktyg, e-handelslösningar, logistik, internationell handel och mycket mer därtill.

I en sann knytkonferens-anda delade alla e-handlare (och leverantörer) med sig av sina kunskaper och erfarenheter, både under sessionerna och pauserna samt den efterföljande middagen. Jag höll t ex en session om fördelarna med en snabb e-handel och gav tips på hur man optimerar sin hemsida, med en väldigt bra diskussion därefter.

Emeet diskuterades även flitigt på Twitter, det lades upp en massa bilder på Flickr och ett antal sessioner streamades på Bambuser. Bandbredden var inte den bästa i konferenslokalerna, men det har utlovats ytterligare filmer inom kort. Håll gärna koll på Emeets hemsida för mer info om detta.

Det här var den andra gången som Emeet gick av stapeln och vi ser redan fram emot nästa gång. Sponsorerna denna gång var Klarna, Brightstep, Dibs och Posten Logistik. Ett stort tack för det, nästa gång gör vi er gärna sällskap!

Emeet besöktes av över 200 e-handlare, med 77 stycken improviserade sessioner. Det var en underbar tillställning, med otroligt skickliga arrangörer, som kommer att göra ett stort avtryck inom den starkt växande e-handelsbranschen i Sverige för en lång tid framöver. Återigen, stort tack till er alla!

Ja, och så var det en liten sak till. Även om vi inte kunde vara med som sponsor denna gång så ”smög vi oss in” på Emeet ändå, i den goodiebag som Ehandel.se delade ut till alla deltagare.

Från FS Data till 200 e-handlare

Eller för att citera Ehandel.se:

Cigarr för att fira e-handelsframgångar
Vad behöver alla e-handlare? En cigarr förstås, helt på eget bevåg av FS Data. Vad mer kan vi säga än så. Gillar du cigarrer så vet du att du har likasinnade på webbhotellet FS Data. Som även ligger i Sveriges e-handelsmecka Helsingborg. De bör alltså vara riktigt bra på e-handel!

Ps, det är givetvis inte bra att röka, men vissa tillfällen tål att firas med en fin cigarr. ;)

Liknande inlägg: