Så påverkar laddningstiden dina positioner i sökmotorerna

Vi på FS Data vet hur viktigt det är att er webbsida syns i sökresultaten och har många långa samarbeten med reklam och webbyråer ute i landet. Albin Sandberg, SEO-specialist på den digitala marknadsföringsbyrån Adsight, delar här med sig av sin välskrivna artikel innehållande alla tips som behövs för att er webbsida ska få bästa möjliga sökresultat. Delge oss gärna era tankar om artikeln, och ett stort tack till Albin för hans gästinlägg!

 

 

Oavsett om du driver en webbshop, en personlig blogg eller också säljer tjänster via din webbplats, är det viktigt att den exponeras för rätt personer. För att göra detta bör du definitivt se till att synas på sökmotorer som Google och för att göra detta krävs det bland annat snabba laddningstider!

 

Varför ska man synas på Google?

Bara i Sverige görs det över 55 miljoner (!) sökningar på Google. VARJE DAG. Att synas i toppen på Google, den primära källan för de som navigerar på nätet, är därför en utav de mest kraftfulla marknadsföringsstrategierna för dig som vill driva mer besökare till din webbplats och öka antalet försäljningar. Men hur gör man egentligen för att ta sig till toppen av sökmotorerna?

 

Rankningsfaktorer avgör dina positioner

För att förbättra din webbplatsnärvaro i sökmotorerna bör du arbeta med SEO, vilket står för sökmotoroptimering. Till detta arbete hör både tekniska och kreativa komponenter som är nödvändiga för att få bättre placeringar och därigenom öka din trafik, varumärkeskännedom och försäljning.

Innan sökmotorerna avgör vilken placering just din webbplats ska få bland sökresultaten, använder de sig nämligen av ett stort antal rankningsfaktorer. Exakt hur många faktorer som används är inte allmänt känt, men det rör sig om tusentals. Sökmotoroptimering handlar således om att optimera fler rankningsfaktorer än dina konkurrenter.

 

Rankningsfaktorerna kan delas in i följande områden:

  • Faktorer på domänen
  • Faktorer på webbsidan
  • Faktorer på webbplatsen
  • Faktorer för externa länkar
  • Faktorer för användaren
  • Övriga faktorer
  • Faktorer för sociala medier
  • Faktorer för varumärke
  • Faktorer för SPAM webbplats
  • Faktorer för SPAM utanför webbplats

 

Laddningstid – en viktig rankningsfaktor

I denna artikel tänkte vi dock fokusera lite extra på en utav dessa faktorer, nämligen laddningstid. Trots att det laddningstiden idag är en utav de viktigaste rankningsfaktorerna (ur många avseenden), väljer de flesta att inte göra någonting åt sin långsamma webbplats…

Anledningen till detta är för att det länge ansetts vara något av ett ”nördigt” område, men idag är det en allt för viktig rankningsfaktor för att kunna ignoreras. Låt mig förklara varför!

Ända sedan 2010 har laddningstiden varit en faktor som avgör dina placeringar hos sökjätten Google. Detta har dock endast varit sant för desktop och när majoriteten av internetanvändarna nu använder sig utav mobila enheter, har det ställt till med en hel del problem för användarna.

I början av året tillkännagav man dock att laddningstiden även kommer att bli en rankningsfaktor för det mobila söket, vilket kommer att träda i kraft nu i juli. I samband med detta tillkännagivande passade man även på att påpeka att orsaken till denna förändring är ett svar på användarnas begäran att få information om deras frågor så snabbt som möjligt.

Internetanvändarna är inte heller rädda för att uttrycka sin frustration över de långsamma sajterna. Undersökningar har nämligen visat att över 40% av besökarna lämnar en webbplats om den tar längre än 3 sekunder att ladda. Samma undersökningar har även visat att hela 80% av dessa användare förväntar sig att en webbplats ska ha en snabbare laddningstid än 3 sekunder idag.

 

Så optimerar du din laddningstid

Nu när du har bättre koll på varför det är så viktigt med snabba laddningstider, tänkte vi berätta mer om hur du kan förbättra denna på din webbplats!

 

Tips 1 – skaffa ett bra webbhotell

Grunden till en bra webbplats är att välja ett pålitligt webbhotell som erbjuder snabba servrar. Se därför till att kontrollera om webbhotellet tillhandahåller MySQL-databaser, ASP, .NET, MVC och Access-databaser innan du gör ditt val!

 

Tips 2 – komprimera bilder

När du väl har skaffat en ny webbplats via ditt pålitliga webbhotell har du troligtvis börjat fylla den med fantastiskt innehåll i form av både text, bilder och filmer. Var däremot uppmärksam på stora bildfiler som tynger ner sidan och försämrar laddningstiden. Se även till att komprimera dem innan du publicerar dem på din webbplats!

 

Tips 3 – följ Googles rekommendationer

Eftersom laddningstiden är en så pass viktig rankningsfaktor hos Google har man även skapat ett eget verktyg, Google Speed Testing Tools, som gör att du kan kontrollera hur pass snabbt din webbplats laddar. Verktyget ger dig även rekommendationer på sådant du kan göra för att förbättra laddningstiden, vilka du självklart bör följa!

 

Tips 4 – komprimera HTML-, CSS- och JavaScriptkod

På samma sätt som stora bilder gör att din webbplats laddar långsammare, påverkar även många rader kod din laddningstid negativt. Genom att istället komprimera både HTML-, CSS- och JavaScriptkod via verktyg som Gzip, har du möjlighet att snabba upp din sajt avsevärt!

 

Tips 5 – använd cachelagring

Varje gång någon besöker din webbplats måste webbläsaren ladda ner samtliga filer. Om du inte använder dig utav cachelagring det vill säga. För att undvika att filerna behöver laddas ner på nytt varje gång, kan du istället låta besökarnas webbläsare spara filerna i dess cache. På så sätt hämtas filerna lokalt från hårddisken, vilket innebär att laddningstiden förbättras!

 

Summan av kardemumman

Som du märker har laddningstiden en stor inverkan på vilka placeringar du lyckas knipa i sökmotorerna, men den är också avgörande för om användarupplevelsen för besökarna blir bra eller dålig.

Optimerar du laddningstiden på din webbplats kan du således räkna med:

  • Bättre positioner i sökmotorerna
  • En bättre användarupplevelse för dina besökare
  • Fler konverteringar

 

Denna artikel är skriven av Albin Sandberg, SEO-specialist på den digitala marknadsföringsbyrån Adsight

You Might Also Like